Friday, December 12, 2014

PERKHIDMATAN KAUNSELING PENYUSUAN SECARA PERIBADI

Bismillahirrahmanirrahim...

Salam all lovely mommies. Semoga kalian sihat hendaknya, serta bertambah2 ilmu penyusuan sentiasa. Didoakan semoga urusan kita semua sentiasa dipermudahkan Allah SWT. Amin... :)

Dear mummy, pada kali ini saya ingin kongsikan suatu idea yang baru, di mana dengan izin Allah telah diilhamkan pada suatu malam. (Alkisah...) 

Seperti biasa, ramai di antara kita ketika terdapat masalah penyusuan akan:
  • Abaikan begitu sahaja
  • Cari alternatif mudah (mana yang sempat sahaja)
  • Bertanya kepada sesiapa (kawan persekitaran, kebiasaanya tiada ilmu dan pengalaman dalam breastfeeding)
  • Google jawapan sendiri (jika temui maklumat betul tidak mengapa, bagaimana jika terbaca kisah pengalaman yang sama tetapi gagal dalam penyusuan?)
  • Bertanya sesama rakan seperjuangan menyusu yang berjaya (yang ini, insyaallah selamat)
Berapa ramai yang rajin:
  • Mengikuti kursus penyusuan berbayar atau PERCUMA (yang dianjurkan di klinik kerajaan)
  • Berjumpa pakar laktasi
  • Membaca buku berkaitan penyusuan
  • Membuat penyelidikan dan kajian terperinci daripada sumber-sumber yang tepat dan diiktiraf

Tidak ramai bukan. Termasuklah saya (masa anak pertama sahaja rajin ikuti kursus, kerana excited punya pasal... :D ). 

Kenapa ramai yang tidak rajin?:
  • Leceh nak keluar rumah (terutama jika sudah mula berpantang)
  • Tidak sanggup keluar rumah hadapi 'jammed'
  • Hari kursus yang dianjurkan tidak dapat dipenuhi (kerana terdapat urusan lain)
  • Join kursus, tetapi tidak semua soalan atau masalah yang dihadapi terjawab
  • Join kursus, tetapi penerangan yang diberikan terlalu umum dan asas
  • Malu nak bertanyakan soalan, walaupun peluang diberikan

Disebabkan masalah-masalah itu, dengan izin Allah maka tercetuslah idea saya untuk menyediakan perkhidmatan ini iaitu sesi soal jawab berkaitan penyusuan yang khusus dan fokus kepada masalah yang dihadapi oleh mummy sendiri (yang mana saya rasa tiada lagi disediakan oleh mana-mana pihak, kalau sudah ada maaf, mungkin saya yang tidak tahu atau perasan).

Kelebihan sesi ini ialah:
  • Lebih PRIVASI
  • Soal jawab lebih fokus kepada masalah yang dihadapi
  • Maklumbalas segera, insyaallah
  • Maklumat daripada orang yang telah berjaya serta berpengalaman dalam bidang penyusuan
  • Jawapan yang praktikal dan mudah untuk diikuti 
  • Jawapan bertulis boleh dibaca berulang kali dan dijadikan rujukan untuk akan datang
  • Tidak perlu keluar rumah 
  • Tidak perlu mengeluarkan modal yang mahal
Kenapa anda perlu yakin dengan perkhidmatan saya?

  • Saya sendiri telah berjaya meneruskan penyusuan untuk ketiga-tiga anak saya sehingga 2 tahun dengan izin Allah
  • Pengalaman adalah guru terbaik yang tidak boleh dibeli dan didapati dari mana-mana pihak
  • Saya seorang yang rajin membuat 'research' melalui fakta yang tepat (sanggup merujuk daripada pakar dan menelaah pelbagai buku tentang penyusuan tidak kira hasil tulisan dari Malaysia mahupun luar negara)
  • Saya seorang yang suka melihat bukti dan hasil (sanggup mencari rakan yang berjaya untuk sesuatu masalah penyusuan dan menjadikan ia sebagai inspirasi kepada saya dan juga rakan seperjuangan lain)
  • Saya seorang yang proaktif (sejak dari mula jatuh cinta dalam dunia breastfeeding, kerap ringankan mulut berbual dengan rakan seperjuangan lain serta berkongsi masalah penyusuan= lebih banyak ilmu dapat digali melalui pengalaman berbeza)
  • Saya seorang blogger untuk blog "my breastfeeding journey': fokus tentang penyusuan (sejak dari itu saya telah membina 'networking' dan membantu mummy2 yang bermasalah dalam penyusuan secara tidak langsung)

Bagaimanapun, kejayaan penyusuan mummy adalah hasil usaha mummy juga. Walaupun saya berkongsi ilmu dan pengalaman serta teknik yang betul, jika TANPA kekuatan dan kesungguhan dari mummy sendiri ia tetap tidak akan berhasil. Oleh itu, kejayaan mereka, ialah hasil usaha mereka dan saya hanya berkongsi secebis ilmu yang diizinkan oleh Allah SWT untuk saya pinjam dan miliki.

Kaunseling juga memerlukan 'skill' dan kreativiti. Dan saya sangat yakin dengan bakat saya, Insyaallah. Haza min fadhli rabbi. Segalanya dari Allah jua, tanpa izinNya saya tiada apa-apa.

MAKLUMBALAS MUMMY2 YANG SANGAT SAYA HARGAI:

Puan Zahirah,
Terima kasih atas tunjuk ajar selama ini. Alhamdulillah, atas bantuan puan saya berjaya menyusukan anak sehingga kini sudah 1 tahun 7 bulan, tinggal 3 bulan lagi genap 2 tahun. Walaupun anak pertama saya pernah gagal, tetapi saya percaya atas semangat dan keyakinan yang diberi dan yang paling utama atas izinNya saya berjaya hingga kini.
MRS. H

Alhamdulillah, dgn izin Allah n guidance from atia sy still bf my son , nw 1 y 10 mnths...
Semoga Allah memberkati hidup atia sekeluarga...insyaallah
MRS. B

Salam u, masih ingat i lagi? Syukur alhamdulillah, sedar tak sedar i dah berjaya completekan penyusuan sehingga 2 tahun. 2 tahun lama juga, tapi percayalah, happy sangat bila dah berjaya harungi cabaran yang ada. Hanya kita2 je tau camana rasa tu. Thanks atia. Semoga Allah balas segala usaha awak ni!
MRS. K

Salam Zahirah,
Sebagai nurse, saya banyak diajar tentang teori berkenaan penyusuan. Tapi bila ada anak sendiri, tambahan pula first time mommy, rupanya bukan mudah utk harungi jika kita tiada pengalaman. Apa yang awak share n info2 sebelum ni banyak membantu saya shingga kini, sedar tak sedar saya dah berjaya meneruskan penyusuan anak saya hingga 2 tahun 3 bulan. Thx!N Keep in touch ya!
MRS.NI

Salam , terima kasih diatas info2 
berguna ttg breastfeeding .
Info anda sedikit sebanyak telah membantu saya dalam menjayakan
"fully breastfeeding " nih...
MRS. NN

KATA-KATA SEMANGAT DARI RAKAN SEPERJUANGAN YANG SAYA KASIHI:
(kerana mereka saya teruskan semangat untuk aktif semula. Semoga u all berjaya menyusukan anak dengan cemerlangnya. Amin.. :) )

Trm ksh n tahniah krn kmbali aktif berblog.sy sering melawat blog pn dr sy preggy sampai skrg.sejujurnya kata2 berbentuk "paksaan" dr pn lah yg mmbakar smangat sy utk terus berjuang mnyusukan bby sy wpun pd 1 ketika sy hampir mnyerah kalah bila susu drop tiap x period ditambah plak ayat2 pedih org sekeliling.trm ksh sekali lg krn sampai saat ini sy msh fully breastfeed my bby. 
MRS. J

Alhamdulillah...
sebulan lepas masa tgh stress pam susu utk buat stok yg keluar hanya sesudu dua trjmpa blog nie. perghhh start dr time tu semangat mmg brkobar kobar nk breastfeed ank sepenuhnya. 
terimakasih sbb kongsikn byk info & ilmu dlm blog nie. 
yup. more demand more supply. dr sesudu dua naik ke 1 oz 2 oz skrg sebotol dua bila pam. 
Alhamdulillah syukur pd Allah & terima kasih sekali lg ats prkongsian ilmu breastfeed ni. 
MRS. A

hai puan.. sy follow blog lama puan masa sy tengah nak give up utk breastfeed anak sy. Penulisan puan terkesan di hati sy. Terima kasih. 
Alhamdulillah dgn izin Allah, sy masih breastfeed anak sy pada usianya setahun 4 bulan
MRS. H

Ya Allah syukur kwn suggest baca blog ni..thanks kak tia byk ilmu baru sy dapat kat blog akak.
MRS. AN

Puan,saya sgt kagum dgn puan.puan layak jadik lactation consultant and bleh buat talk supaya mummy baru motivated utk menyusukan anak.Ya Allah byk tu pahala puan klu byk ibu bersemangat menyusu anak mereka.Saya sgt salute puan.Plsssss update blog puan selalu.
Thanks 
MRS. ANN

Salam ta'ruf...
Bagus perkongsian tentang penyusuan ibu. Moga diberkati dan pastinya awak akan dapat pahala berganda2 selagi pengunjung maya memanfaat segala ilmu yg dikongsi....
Saya suka baca semua entry dlm blog ni.
MRS. U

thanks for sharing..bila baca ni, baru rasa calm and relax..betul awak cakap, kadang pam dapat 5oz, kadang dapat 3oz..tu semua tak penting, yang penting rutin kita..thanks again
MRS. N

ya allah.. bestnyer baca blog nie.. terima kasih atas ilmu yg dicurah kn ni.. ianya sgt bermanfaat buat saya
MRS. T

alhamdulilah syukur sgt2 jumpe blog ni..x penah lagi la saya bookmark blog yg saya jumpe kat google melainkan yang ni..mmg rase bersemangat nak truskan bf bila rase down.. puan x terlalu stress kan sgt tapi lebih pada santai..good job!!
MRS. ANY

Salam Puan,
saya cukup berbangga dengan pencapaian puan dalam menyusukan anak-anak. hingga terdorong untuk saya fully BF anak kedua dalam kandungan ini. Yang bestnya saya dah khatam blog puan berkali-kali untuk menambah ilmu mengenai BF. 
MRS. N

Berikut ialah pakej yang saya sediakan:

personal coach

Langkah seterusnya:
  1. Pilih pakej yang dikehendaki (A;RM25/ B;RM50/C;RM100)
  2. Bayar kepada akaun MAYBANK 162795054455 (atas nama NUR ATIYAH ZAHIRAH) (untuk bank lain, lebih jimat guna IBG transfer, caj RM0.10 dikenakan).
  3. SMS/ WhatsApp 017 3318548 (NAMA/ PAKEJ/TARIKH BAYARAN)
  4. Email soalan anda kepada menyusuituindah@gmail.com (sertakan NAMA PENUH/ NO.IC/NO.TEL/ALAMAT)
"SETIAP IBU ADALAH UNIK DAN UNTUK BERJAYA DALAM PENYUSUAN PERLU PENDEKATAN BERBEZA" -Atiyah Zahirah Zainal Abidin

Saya gembira sekiranya saya dapat memberikan yang terbaik buat semua. :) Didoakan anda semua terus berjaya dalam meneruskan perjuangan penyusuan ini. Semoga segalanya dipermudahkan Allah.

Teruskan setia mengikuti saya untuk perkongsian ilmu serta pengalaman penyusuan percuma di sini. :D

Wassalam.

~Menyusu itu indah~

Your friendly Personal Breastfeeding Consultant,

Atia

1 comment:

  1. Kalau nak susukan anak angkat adakah kaedah yang sama

    ReplyDelete

Thank you for your comments! :)